4 \documentclass[a4paper,
12pt,notitlepage
]{article
}
5 \usepackage[latin2
]{inputenc} % vstupni kodovani
6 \usepackage{czech
} % ceske nazvy sekci
7 \usepackage{natbib
} % sazba pouzite literatury
8 \usepackage{url
} % sazba URL
9 \usepackage[pdftex
]{graphicx} % podpora grafiky ve formatu PDF
11 \DeclareUrlCommand\url{\def\UrlLeft{<
}\def\UrlRight{>
}\urlstyle{tt
}} %rm/sf/tt
12 \renewcommand{\emph}[1]{\textsl{#1}} % melo by byt kurziva nebo sklonene,
15 \title{Ukázky citací generovaných Bib
\TeX{} stylem csplainnat.bst
}
18 \csprimeson % `` '' se budou sazet jako ceske
22 Dokument obsahuje nesouvislé vìty s ukázkami odkazù na rùzné typy citované
23 literatury a seznam pou¾ité literatury, jak jej generuje styl
24 csplainnat.bst
\footnote{\url{http://kraken.pedf.cuni.cz/texing/
}}.
27 \section{Ukázky odkazování v textu
}
29 Dovednost dekomponovat celek na systém dílèích strukturovaných elementù a jejich
30 následná reprezentace v syntaxi znaèkovacího jazyka lze pova¾ovat za jeden z
31 klíèových pøedpokladù pro tvorbu webových prezentací
32 \citep{stipekphd,prochazkaphd
}.
34 Klíèové kompetence zahrnují schopnosti, dovednosti, postoje, hodnoty a dal¹í
35 charakteristiky osobnosti, které umo¾òují èlovìku jednat adekvátnì a efektivnì v
36 rùzných pracovních a ¾ivotních situacích.''
\citep[s.~
13]{belz01
}.
38 Národní program rozvoje vzdìlávání v Èeské republice
\citep{bilakniha
}
39 strukturuje kompetence ve vazbì na zprávu komisaøe J.~Delorse a jeho pojetí ètyø
40 pilíøù vzdìlávání v souèasném svìtì
\citep{delors
}. Jako klíèové kompetence jsou
41 v tomto smyslu jsou uvádìny: (
1)~získávání, analýza a organizace informací,
42 (
2)~pøedávání my¹lenek a informací, (
3)~plánování a organizace pracovních
43 aktivit, (
4)~spolupráce s ostatními a práce v týmu, (
5)~pou¾ívání systémových
44 postupù a metod, (
6)~zvládnutí logických úvah a strategií øe¹ení problémù a
45 (
7)~schopnost vyu¾ívat technická zaøízení
\citep[s.~
50]{rambousek05a
}.
47 Vùbec první pou¾ití anglického termínu
\emph{``information literacy''
} je
48 pøisuzováno Paulu Zurkowskému, prezidentu Information Industry Association
49 \citep{zurkowsky74
}. Ve stejné dobì pùsobil u té¾e spoleènosti jako konzultant a
50 Zurkowského spolupracovník Forest W.~Horton, který koncept informaèní
51 gramotnosti (a zejména jeho vyhranìní vùèi gramotnosti poèítaèové) dále rozvíjel
52 \citep{horton75,horton85
}.
54 Jsou to lidé pøipraveni na celo¾ivotní vzdìlávání, proto¾e umìjí v¾dy nalézt
55 po¾adovanou informaci k vyøe¹ení libovolného úkolu nebo k uèinìní rozhodnutí''
56 \citep[tøetí odst.
]{ala89
}. Pro úèely této práce je koncept informaèní
57 gramotnosti vymezen soustavou procesù, které se spolupodílejí na vzájemné
58 transformaci dat, informací a znalostí
\citep{mudrak:zamer05
}.
60 Sí»ová generace
\emph{(net generation)
} vyu¾ívá poèítaèové sítì pro komunikaci,
61 øe¹ení problémù èi vyhledávání po¾adovaných informací zcela pøirozenì
62 \citep{tapscot:growing98
}. Podle výsledkù rozsáhlého prùzkumu
\citep{pip05
}
63 realizovaného mezi mláde¾í ve vìku
12 --
17 let v USA se
57\,\% teenagerù s
64 mo¾ností pøipojení na Internet podílelo na tvorbì jeho obsahu.
66 Odborná èeská pedagogická literatura se problematice informaèní výchovy vìnuje
67 spí¹e okrajovì. Vyplývá tak z výsledkù, k nim¾ dospìl
\citet{zounek04poskole
},
68 kdy¾ analyzoval pomìrné zastoupení èlánkù zabývajících se ICT v prùbìhu let
1998
69 a¾
2002. Vycházíme z pøedstavy úèinného pøedávání poznání jako klíèové funkce
70 ¹kolního vzdìlávání
\citep[s.~
58]{stech04pedagogika1
}.
72 Rozpracování a popularizace my¹lenky organizátorù postupu je pøisuzováno
73 D.\,P.\,Ausubelovi (
\citeyear{ausubel60
}).
\ldots{} Tím se napomáhá dosa¾ení
74 celistvého souladu (
\emph{integrative reconciliation
}) jednotlivých subdomén
75 znalostí a schopnosti porozumìt vztahùm mezi základními koncepty celé domény
76 \citep{ausubel78
}.
\citet{hyerle96
} rozdìluje tyto vizualizaèní nástroje do tøí
77 kategorií podle jejich primárního úèelu.
79 \def\refname{Pou¾itá literatura a prameny
}
80 \bibliographystyle{csplainnat
}
81 \bibliography{literatura
}