Added rambousek:edut
[csplainnat.git] / examples.tex
blob2f691060eb5f9dcd8f0bbce61fc293afeb5fccd1
2 % $Id$
4 \documentclass[a4paper,12pt,notitlepage]{article}
5 \usepackage[latin2]{inputenc} % vstupni kodovani
6 \usepackage{czech} % ceske nazvy sekci
7 \usepackage{natbib} % sazba pouzite literatury
8 \usepackage{url} % sazba URL
9 \usepackage[pdftex]{graphicx} % podpora grafiky ve formatu PDF
11 \DeclareUrlCommand\url{\def\UrlLeft{<}\def\UrlRight{>}\urlstyle{tt}} %rm/sf/tt
12 \renewcommand{\emph}[1]{\textsl{#1}} % melo by byt kurziva nebo sklonene,
14 \author{David Mudrák}
15 \title{Ukázky citací generovaných Bib\TeX{} stylem csplainnat.bst}
17 \begin{document}
18 \csprimeson % `` '' se budou sazet jako ceske
19 \maketitle
21 \begin{abstract}
22 Dokument obsahuje nesouvislé vìty s ukázkami odkazù na rùzné typy citované
23 literatury a seznam pou¾ité literatury, jak jej generuje styl
24 csplainnat.bst\footnote{\url{http://kraken.pedf.cuni.cz/texing/}}.
25 \end{abstract}
27 \section{Ukázky odkazování v textu}
29 Dovednost dekomponovat celek na systém dílèích strukturovaných elementù a jejich
30 následná reprezentace v syntaxi znaèkovacího jazyka lze pova¾ovat za jeden z
31 klíèových pøedpokladù pro tvorbu webových prezentací
32 \citep{stipekphd,prochazkaphd}.
34 Klíèové kompetence zahrnují schopnosti, dovednosti, postoje, hodnoty a dal¹í
35 charakteristiky osobnosti, které umo¾òují èlovìku jednat adekvátnì a efektivnì v
36 rùzných pracovních a ¾ivotních situacích.'' \citep[s.~13]{belz01}.
38 Národní program rozvoje vzdìlávání v Èeské republice \citep{bilakniha}
39 strukturuje kompetence ve vazbì na zprávu komisaøe J.~Delorse a jeho pojetí ètyø
40 pilíøù vzdìlávání v souèasném svìtì \citep{delors}. Jako klíèové kompetence jsou
41 v tomto smyslu jsou uvádìny: (1)~získávání, analýza a organizace informací,
42 (2)~pøedávání my¹lenek a informací, (3)~plánování a organizace pracovních
43 aktivit, (4)~spolupráce s ostatními a práce v týmu, (5)~pou¾ívání systémových
44 postupù a metod, (6)~zvládnutí logických úvah a strategií øe¹ení problémù a
45 (7)~schopnost vyu¾ívat technická zaøízení \citep[s.~50]{rambousek05a}.
47 Vùbec první pou¾ití anglického termínu \emph{``information literacy''} je
48 pøisuzováno Paulu Zurkowskému, prezidentu Information Industry Association
49 \citep{zurkowsky74}. Ve stejné dobì pùsobil u té¾e spoleènosti jako konzultant a
50 Zurkowského spolupracovník Forest W.~Horton, který koncept informaèní
51 gramotnosti (a zejména jeho vyhranìní vùèi gramotnosti poèítaèové) dále rozvíjel
52 \citep{horton75,horton85}.
54 Jsou to lidé pøipraveni na celo¾ivotní vzdìlávání, proto¾e umìjí v¾dy nalézt
55 po¾adovanou informaci k vyøe¹ení libovolného úkolu nebo k uèinìní rozhodnutí''
56 \citep[tøetí odst.]{ala89}. Pro úèely této práce je koncept informaèní
57 gramotnosti vymezen soustavou procesù, které se spolupodílejí na vzájemné
58 transformaci dat, informací a znalostí \citep{mudrak:zamer05}.
60 Sí»ová generace \emph{(net generation)} vyu¾ívá poèítaèové sítì pro komunikaci,
61 øe¹ení problémù èi vyhledávání po¾adovaných informací zcela pøirozenì
62 \citep{tapscot:growing98}. Podle výsledkù rozsáhlého prùzkumu \citep{pip05}
63 realizovaného mezi mláde¾í ve vìku 12 -- 17 let v USA se 57\,\% teenagerù s
64 mo¾ností pøipojení na Internet podílelo na tvorbì jeho obsahu.
66 Odborná èeská pedagogická literatura se problematice informaèní výchovy vìnuje
67 spí¹e okrajovì. Vyplývá tak z výsledkù, k nim¾ dospìl \citet{zounek04poskole},
68 kdy¾ analyzoval pomìrné zastoupení èlánkù zabývajících se ICT v prùbìhu let 1998
69 2002. Vycházíme z pøedstavy úèinného pøedávání poznání jako klíèové funkce
70 ¹kolního vzdìlávání \citep[s.~58]{stech04pedagogika1}.
72 Rozpracování a popularizace my¹lenky organizátorù postupu je pøisuzováno
73 D.\,P.\,Ausubelovi (\citeyear{ausubel60}). \ldots{} Tím se napomáhá dosa¾ení
74 celistvého souladu (\emph{integrative reconciliation}) jednotlivých subdomén
75 znalostí a schopnosti porozumìt vztahùm mezi základními koncepty celé domény
76 \citep{ausubel78}. \citet{hyerle96} rozdìluje tyto vizualizaèní nástroje do tøí
77 kategorií podle jejich primárního úèelu.
79 \def\refname{Pou¾itá literatura a prameny}
80 \bibliographystyle{csplainnat}
81 \bibliography{literatura}
83 \end{document}