1 \documentclass[a4paper,
12pt,notitlepage
]{article
}
2 \usepackage[latin2
]{inputenc} % vstupni kodovani
3 \usepackage{czech
} % ceske nazvy sekci
4 \usepackage{natbib
} % sazba pouzite literatury
5 \usepackage{url
} % sazba URL
6 \usepackage[pdftex
]{graphicx} % podpora grafiky ve formatu PDF
8 \DeclareUrlCommand\url{\def\UrlLeft{<
}\def\UrlRight{>
}\urlstyle{tt
}} %rm/sf/tt
9 \renewcommand{\emph}[1]{\textsl{#1}} % melo by byt kurziva nebo sklonene,
12 \title{Ukázky citací generovaných Bib
\TeX{} stylem csplainnat.bst
}
15 \csprimeson % `` '' se budou sazet jako ceske
19 Dokument obsahuje nesouvislé vìty s ukázkami odkazù na rùzné typy citované
20 literatury a seznam pou¾ité literatury, jak jej generuje styl
21 csplainnat.bst
\footnote{\url{http://repo.or.cz/w/csplainnat.git
}}.
24 \section{Ukázky odkazování v textu
}
26 Dovednost dekomponovat celek na systém dílèích strukturovaných elementù a jejich
27 následná reprezentace v syntaxi znaèkovacího jazyka lze pova¾ovat za jeden z
28 klíèových pøedpokladù pro tvorbu webových prezentací
29 \citep{stipekphd,prochazkaphd
}.
31 Klíèové kompetence zahrnují schopnosti, dovednosti, postoje, hodnoty a dal¹í
32 charakteristiky osobnosti, které umo¾òují èlovìku jednat adekvátnì a efektivnì v
33 rùzných pracovních a ¾ivotních situacích.''
\citep[s.~
13]{belz01
}.
35 Národní program rozvoje vzdìlávání v Èeské republice
\citep{bilakniha
}
36 strukturuje kompetence ve vazbì na zprávu komisaøe J.~Delorse a jeho pojetí ètyø
37 pilíøù vzdìlávání v souèasném svìtì
\citep{delors
}. Jako klíèové kompetence jsou
38 v tomto smyslu jsou uvádìny: (
1)~získávání, analýza a organizace informací,
39 (
2)~pøedávání my¹lenek a informací, (
3)~plánování a organizace pracovních
40 aktivit, (
4)~spolupráce s ostatními a práce v týmu, (
5)~pou¾ívání systémových
41 postupù a metod, (
6)~zvládnutí logických úvah a strategií øe¹ení problémù a
42 (
7)~schopnost vyu¾ívat technická zaøízení
\citep[s.~
50]{rambousek05a
}.
44 Vùbec první pou¾ití anglického termínu
\emph{``information literacy''
} je
45 pøisuzováno Paulu Zurkowskému, prezidentu Information Industry Association
46 \citep{zurkowsky74
}. Ve stejné dobì pùsobil u té¾e spoleènosti jako konzultant a
47 Zurkowského spolupracovník Forest W.~Horton, který koncept informaèní
48 gramotnosti (a zejména jeho vyhranìní vùèi gramotnosti poèítaèové) dále rozvíjel
49 \citep{horton75,horton85
}.
51 Jsou to lidé pøipraveni na celo¾ivotní vzdìlávání, proto¾e umìjí v¾dy nalézt
52 po¾adovanou informaci k vyøe¹ení libovolného úkolu nebo k uèinìní rozhodnutí''
53 \citep[tøetí odst.
]{ala89
}. Pro úèely této práce je koncept informaèní
54 gramotnosti vymezen soustavou procesù, které se spolupodílejí na vzájemné
55 transformaci dat, informací a znalostí
\citep{mudrak:zamer05
}.
57 Sí»ová generace
\emph{(net generation)
} vyu¾ívá poèítaèové sítì pro komunikaci,
58 øe¹ení problémù èi vyhledávání po¾adovaných informací zcela pøirozenì
59 \citep{tapscot:growing98
}. Podle výsledkù rozsáhlého prùzkumu
\citep{pip05
}
60 realizovaného mezi mláde¾í ve vìku
12 --
17 let v USA se
57\,\% teenagerù s
61 mo¾ností pøipojení na Internet podílelo na tvorbì jeho obsahu.
63 Odborná èeská pedagogická literatura se problematice informaèní výchovy vìnuje
64 spí¹e okrajovì. Vyplývá tak z výsledkù, k nim¾ dospìl
\citet{zounek04poskole
},
65 kdy¾ analyzoval pomìrné zastoupení èlánkù zabývajících se ICT v prùbìhu let
1998
66 a¾
2002. Vycházíme z pøedstavy úèinného pøedávání poznání jako klíèové funkce
67 ¹kolního vzdìlávání
\citep[s.~
58]{stech04pedagogika1
}.
69 Rozpracování a popularizace my¹lenky organizátorù postupu je pøisuzováno
70 D.\,P.\,Ausubelovi (
\citeyear{ausubel60
}).
\ldots{} Tím se napomáhá dosa¾ení
71 celistvého souladu (
\emph{integrative reconciliation
}) jednotlivých subdomén
72 znalostí a schopnosti porozumìt vztahùm mezi základními koncepty celé domény
73 \citep{ausubel78,bruner56,wilson96
}.
\citet{hyerle96
} rozdìluje tyto
74 vizualizaèní nástroje do tøí kategorií podle jejich primárního úèelu.
76 \def\refname{Pou¾itá literatura a prameny
}
77 \bibliographystyle{csplainnat
}
78 \bibliography{literatura
}