stream_file: Simplify and document MinGW stdin hack
[mplayer.git] / DOCS / xml / cs / tvinput.xml
blob14674b9d3ed4a0a542484cb7c9447e0cfd89524e
1 <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
2 <!-- synced with r23536 -->
3 <chapter id="tv">
4 <title>TV</title>
5 <sect1 id="tv-input" xreflabel="TV vstup">
6 <title>TV vstup</title>
8 <para>
9 Tato sekce je zaměřena na zpřístupnění
10 <emphasis role="bold">sledování/grabování z V4L kompatibilního TV tuneru
11 </emphasis>. Popis voleb k TV a ovládání z klávesnice naleznete v man
12 stránce.
13 </para>
15 <!-- ********** -->
17 <sect2 id="tv-compilation">
18 <title>Kompilace</title>
20 <procedure>
21 <step><para>
22   Zaprvé musíte rekompilovat. <filename>./configure</filename> zdetekuje
23   v4l hlavičkové soubory kernelu a existenci zařízení
24   <filename>/dev/video*</filename>. Pokud existují, bude zabudována
25   podpora pro TV (viz výstup z <filename>./configure</filename>).
26 </para></step>
27 <step><para>
28   Ujistěte se, že váš tuner pracuje s jiným Linuxovým TV softwarem,
29   například <application>XawTV</application>.
30 </para></step>
31 </procedure>
32 </sect2>
34 <!-- ********** -->
36 <sect2 id="tv-tips">
37 <title>Tipy pro používání</title>
39 <para>
40 Úplný seznam voleb je dostupný v manuálové stránce.
41 Zde je jen několik typů:
43 <itemizedlist>
44 <listitem><para>
45   Použijte volbu <option>channels</option>. Příklad:
46   <screen>-tv channels=26-MTV1,23-TV2</screen>
47   Vysvětlení: Při použití této volby budou použitelné pouze kanály 26 a 23 a
48   budete také mít krásný OSD text po přepnutí kanálů, zobrazující jméno
49   kanálu. Mezery ve jméně kanálu musí být nahrazeny znakem
50   "_".
51 </para></listitem>
52 <listitem><para>
53   Zvolte rozumné rozměry obrazu. Rozměry výsledného obrazu by měly být
54   bezezbytku dělitelné 16.
55 </para></listitem>
56 <listitem>
57   <para>
58   Pokud zachytáváte video se svislým rozlišením vyšším než polovina plného
59   rozlišení (čili 288 pro PAL nebo 240 pro NTSC), pak 'snímky', které dostanete,
60   budou ve skutečnosti prokládané páry půlsnímků.
61   V závislosti na tom, co chcete s videem dělat, je můžete nechat jak jsou,
62   destruktivně odstranit proklad, nebo rozdělit páry do individuálních políček.
63   </para>
64   <para>
65   Jinak bude získaný snímek roztřepený
66   během rychlých scén a regulátor datového toku nebude pravděpodobně schopen
67   ani udržet nastavený datový tok, vzhledem k tomu, že prokladové artefakty
68   produkují velké množství detailů, což spotřebovává velké přenosové pásmo.
69   Odstraňování prokladu můžete zapnout pomocí volby
70   <option>-vf pp=DEINT_TYPE</option>. Dobrou práci obvykle odvede
71   <option>pp=lb</option>, ale záleží na osobních preferencích. Prostudujte si
72   ostatní možnosti odstraňování prokladu v manuálu a vyzkoušejte je.
73   </para>
74 </listitem>
76 <listitem><para>
77   Odstřihněte mrtvý prostor. Když zachytáváte video, oblasti na okrajích jsou
78   obvykle černé, nebo obsahují nějaký šum. Což opět zbytečně spotřebovává
79   přenosové pásmo. Přesněji to nejsou samotné černé oblasti, ale ostrý přechod
80   mezi černou a světlejším videem, ale to teď není důležité.
81   Než začnete zachytávat, nastavte parametry volby <option>crop</option> tak,
82   aby byl veškerý binec na okrajích odstřižen. Opět se snažte zachovat rozumné
83   rozměry výsledného obrazu.
84 </para></listitem>
85 <listitem><para>
86   Sledujte zatížení CPU. Většinu času by nemělo překročit hranici 90%. Pokud
87   máte velkou vyrovnávací paměť pro zachytávání, dokáže
88   <application>MEncoder</application> přežít několikasekundové přetížení, ale
89   nic víc. Raději vypněte 3D OpenGL spořiče obrazovky a podobné věci.
90 </para></listitem>
91 <listitem><para>
92   Nehrajte si se systémovými hodinami. <application>MEncoder</application>
93   používá systémové hodiny pro A/V synchronizaci. Pokud přestavíte systémové
94   hodiny (zvlášť nazpět), <application>MEncoder</application> bude zmaten a
95   vy přijdete o snímky. To je velmi důležité pokud jste připojeni k síti a
96   používáte nějaký časový synchronizační software jako je NTP. Musíte vypnout
97   NTP během zachytávání, pokud chcete spolehlivě zachytávat.
98 </para></listitem>
99 <listitem><para>
100   Neměňte <option>outfmt</option> pokud nevíte co děláte, nebo vaše
101   karta/ovladač opravdu nepodporuje výchozí (YV12 barevný prostor).
102   Ve starší verzi <application>MPlayer</application>u/
103   <application>MEncoder</application>u bylo nutné nastavit výstupní formát.
104   Tento problém by měl být v současných verzích vyřešen,
105   <option>outfmt</option> již není nadále potřeba a výchozí hodnoty vyhovují
106   pro většinu případů. Například pokud zachytáváte do DivX pomocí
107   <systemitem class="library">libavcodec</systemitem>u a uvedete
108   <option>outfmt=RGB24</option> pro zvýšení kvality zachytávaných snímků,
109   stejně budou tyto snímky později konvertovány zpět na YV12, takže jediné co
110   tím získáte je spousta vyplýtvaného výkonu CPU.
111 </para></listitem>
112 <listitem><para>
113   Chcete-li nastavit barevný prostor I420 (<option>outfmt=i420</option>),
114   musíte přidat i volbu <option>-vc rawi420</option> kvůli konfliktu fourcc
115   Intel Indeo video kodekem.
116 </para></listitem>
117 <listitem><para>
118   Existuje několik cest, jak zachytávat zvuk. Můžete nahrát zvuk buď pomocí
119   zvukové karty pomocí externího propojení mezi video kartou a linkovým
120   vstupem, nebo použitím vestavěného ADC v čipu bt878. Ve druhém případě
121   musíte načíst ovladač <emphasis role="bold">btaudio</emphasis>. Přečtěte si
122   soubor <filename>linux/Documentation/sound/btaudio</filename> (ve zdrojácích
123   kernelu, nikoli <application>MPlayer</application>u) pro několik instrukcí
124   jak použít tento ovladač.
125 </para></listitem>
126 <listitem><para>
127   Pokud <application>MEncoder</application> nedokáže otevřít audio zařízení,
128   ujistěte se, že je opravdu k dispozici. Můžete mít potíže se zvukovými
129   servery jako aRts (KDE) nebo ESD (GNOME). Pokud máte plně duplexní zvukovou
130   kartu (téměř každá slušná karta to již podporuje) a používáte KDE, zkuste
131   zaškrtnout volbu "full duplex" v menu nastavení zvukového serveru.
132 </para></listitem>
133 </itemizedlist>
134 </para>
135 </sect2>
137 <!-- ********** -->
139 <sect2 id="tv-examples">
140 <title>Příklady</title>
142 <informalexample><para>
143 Modelový výstup do AAlib :)
144 <screen>mplayer -tv driver=dummy:width=640:height=480 -vo aa tv://</screen>
145 </para></informalexample>
147 <informalexample><para>
148 Vstup ze standardního V4L:
149 <screen>
150 mplayer -tv driver=v4l:width=640:height=480:outfmt=i420 -vc rawi420 -vo xv tv://
151 </screen>
152 </para></informalexample>
154 <informalexample><para>
155 Mnohem sofistikovanější příklad. Zde <application>MEncoder</application>
156 zachytává obraz v plném PALu, ořízne okraje a odstraní proklad obrazu pomocí
157 lineárního směšovacího algoritmu. Zvuk je komprimován konstantním datovým
158 tokem 64kbps LAME kodekem. Toto nastavení je vhodné pro zachytávání filmů.
159 <screen>
160 mencoder -tv driver=v4l:width=768:height=576 -oac mp3lame -lameopts cbr:br=64\
161     -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=900 \
162     -vf crop=720:544:24:16,pp=lb -o <replaceable>výstup.avi</replaceable> tv://
163 </screen>
164 </para></informalexample>
166 <informalexample><para>
167 Toto navíc přeškáluje video na 384x288 a zkomprimuje jej s datovým tokem
168 350kbps v režimu vysoké kvality. Volba vqmax uvolňuje kvantizer a umožní
169 video kompresoru podržet takto nízký datový tok i za cenu snížení kvality.
170 To lze použít pro záznam dlouhých TV seriálů, kde kvalita obrazu není až
171 tolik důležitá.
172 <screen>
173 mencoder -tv driver=v4l:width=768:height=576 \
174     -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=350:vhq:vqmax=31:keyint=300 \
175     -oac mp3lame -lameopts cbr:br=48 -sws 1 -o <replaceable>výstup.avi</replaceable>\
176     -vf crop=720:540:24:18,pp=lb,scale=384:288 tv://
177 </screen>
178 Rovněž můžete nastavit menší rozměry obrazu ve volbě
179 <option>-tv</option> a vyhnout se tak softwarovému škálování, ale tento přístup
180 vyžaduje maximální množství informací a je trochu odolnější proti šumu.
181 Čipy bt8x8 umí průměrování pixelů pouze ve svislém směru díky
182 hardwarovým omezením.
183 </para></informalexample>
184 </sect2>
185 </sect1>
187 </chapter>