Writing: finished (hopefully) part about quick convergency.
[fic.git] / text / bc.lyx
blob62619090107af184f4d6ebf1c7cf4b4fe472946f
1 #LyX 1.5.7 created this file. For more info see http://www.lyx.org/
2 \lyxformat 276
3 \begin_document
4 \begin_header
5 \textclass article
6 \begin_preamble
7 \usepackage[final]{graphicx}
8 \end_preamble
9 \language czech
10 \inputencoding utf8
11 \font_roman default
12 \font_sans default
13 \font_typewriter default
14 \font_default_family default
15 \font_sc false
16 \font_osf false
17 \font_sf_scale 100
18 \font_tt_scale 100
19 \graphics default
20 \paperfontsize default
21 \spacing onehalf
22 \papersize default
23 \use_geometry false
24 \use_amsmath 1
25 \use_esint 1
26 \cite_engine basic
27 \use_bibtopic false
28 \paperorientation portrait
29 \paperwidth 0cm
30 \paperheight 0cm
31 \leftmargin 0cm
32 \topmargin 0cm
33 \rightmargin 0cm
34 \bottommargin 0cm
35 \headheight 0cm
36 \headsep 0cm
37 \footskip 0cm
38 \secnumdepth 3
39 \tocdepth 3
40 \paragraph_separation indent
41 \defskip medskip
42 \quotes_language swedish
43 \papercolumns 1
44 \papersides 1
45 \paperpagestyle default
46 \tracking_changes false
47 \output_changes false
48 \author "" 
49 \author "" 
50 \end_header
52 \begin_body
54 \begin_layout Standard
55 \begin_inset Include \input{bc_start.tex}
56 preview false
58 \end_inset
61 \newpage
63 \end_layout
65 \begin_layout Section
66 Úvod
67 \end_layout
69 \begin_layout Standard
70 <Představení práce, motivace a přehled obsahu kapitol.>
71 \end_layout
73 \begin_layout Section
74 Vývoj a principy fraktálové komprese obrazu
75 \end_layout
77 \begin_layout Subsection
78 IFS
79 \end_layout
81 \begin_layout Standard
82 Základy fraktálové komprese byly položeny v druhé polovině 80.\InsetSpace ~
83 let, kdy Barnsley
84  studoval systémy iterovaných funkcí (IFS).
85  IFS je množina bodů v\InsetSpace ~
86 úplném metrickém prostoru definována pomocí souboru
87  kontraktivních zobrazení prostoru do sebe.
88  Mějme soubor zobrazení 
89 \begin_inset Formula $f_{i}:X\rightarrow X$
90 \end_inset
92  pro 
93 \begin_inset Formula $i\in J$
94 \end_inset
96  a definujme jejich sjednocení 
97 \begin_inset Formula $f:2^{X}\rightarrow2^{X}$
98 \end_inset
101 \begin_inset Formula $f\left(A\right)=\left\{ f_{i}\left(a\right)\mid i\in J,\ a\in A\right\} $
102 \end_inset
104 , kde zápisem 
105 \begin_inset Formula $2^{X}$
106 \end_inset
108  je značena množina všech podmnožin 
109 \begin_inset Formula $X$
110 \end_inset
113  Na 
114 \begin_inset Formula $2^{X}$
115 \end_inset
117  lze definovat metriku tak, abychom dostali zase úplný metrický prostor
118  a zobrazení 
119 \begin_inset Formula $f$
120 \end_inset
122  bylo kontraktivní
123 \begin_inset Foot
124 status collapsed
126 \begin_layout Standard
127 ukázáno například v\InsetSpace ~
129 \begin_inset LatexCommand cite
130 key "Barn88b"
132 \end_inset
134  pomocí Hausdorffovy metriky
135 \end_layout
137 \end_inset
140  To spolu s\InsetSpace ~
141 Banachovou větou o\InsetSpace ~
142 pevném bodě dává, že zobrazení 
143 \begin_inset Formula $f$
144 \end_inset
146  má právě jeden pevný bod, kterým je právě hledaná množina bodů, často nazývaná
147  atraktor nebo fraktál
148 \begin_inset Foot
149 status collapsed
151 \begin_layout Standard
152 fraktály lze konstruovat i jinými způsoby než pomocí IFS
153 \end_layout
155 \end_inset
158 \end_layout
160 \begin_layout Standard
161 IFS mají několik zajímavých vlastností.
162  Pro získání atraktoru stačí znát zobrazení 
163 \begin_inset Formula $f$
164 \end_inset
166  a iterovat ho na libovolné neprázdné kompaktní podmnožině 
167 \begin_inset Formula $X$
168 \end_inset
171  Navíc vzniklé fraktály můžou mít detailní kresbu při libovolném přiblížení,
172  přestože jejich matematický popis je velmi malý.
173  Mezi nejznámější IFS patří Barnsleyho kapradina, generovaná v 
174 \begin_inset Formula $\mathbb{R}^{2}$
175 \end_inset
177  pomocí čtyř afinních zobrazení.
178  Barnsley zkoumal, zda by nebylo možné proces obrátit\InsetSpace ~
179 -- k\InsetSpace ~
180 danému obrázku
181  najít soubor zobrazení, jehož pevný bod by obrázku byl velmi blízký.
183 \end_layout
185 \begin_layout Standard
186 Zde se používá takzvaná kolážová věta, uvedená například v\InsetSpace ~
188 \begin_inset LatexCommand cite
189 key "Fish95"
191 \end_inset
193 , která dává horní odhad na odchylku atraktoru od požadovaného obrázku:
195 \begin_inset Formula \[
196 f\mbox{ je zobrazení, které je kontraktivní s faktorem }s<1\mbox{ v metrice }d\mbox{, pak}\]
198 \end_inset
201 \begin_inset Formula \[
202 d\left(A,\lim_{n\rightarrow\infty}f^{n}\left(A\right)\right)\;\le\;\frac{1}{1-s}\, d\left(A,f\left(A\right)\right)\]
204 \end_inset
206 Díky tomu stačí hledat zobrazení, která obrázek transformují a přitom ho
207  změní co nejméně
208 \begin_inset Foot
209 status collapsed
211 \begin_layout Standard
212 triviální identické zobrazení sice vždy zkonverguje, ale jinak samozřejmě
213  fungovat nebude, nesplňuje předpoklad kontraktivity
214 \end_layout
216 \end_inset
219  Pro jistotu konvergence dokonce stačí, že 
220 \begin_inset Formula $\exists k\ f^{k}$
221 \end_inset
223  je kontraktivní s faktorem 
224 \begin_inset Formula $s<1$
225 \end_inset
228  Ukázalo se, že největší problém je v\InsetSpace ~
229 tom, že na rozdíl od klasických IFS
230  málokterý obrázek lze charakterizovat jako sjednocení několika transformovaných
231  zmenšenin celého obrázku.
232  Bylo sice možné obrázek rozdělit na menší kusy charakterizované IFS, ale
233  tuto metodu se nepodařilo zautomatizovat.
234 \end_layout
236 \begin_layout Subsection
237 PIFS
238 \end_layout
240 \begin_layout Standard
241 Pro kompresi obrázků také bylo nutné najít lepší model, než množinu bodů
242  v\InsetSpace ~
244 \begin_inset Formula $\mathbb{R}^{2}$
245 \end_inset
248  Jedna z\InsetSpace ~
249 možností reprezentace obrázků ve stupních šedi je funkce tvaru 
250 \begin_inset Formula $g:I^{2}\rightarrow I$
251 \end_inset
253 , kde 
254 \begin_inset Formula $I$
255 \end_inset
257  je značení pro interval 
258 \begin_inset Formula $\left[0,1\right]\subset\mathbb{R}$
259 \end_inset
262  Zde budeme analogicky hledat soubor operátorů takový, aby jejich sjednocením
263  vznikl operátor 
264 \begin_inset Formula $F$
265 \end_inset
267  s\InsetSpace ~
268 pevným bodem co nejblíže danému obrázku (jeho funkci).
269  Aby bylo zaručeno, že sjednocení lze provést, v\InsetSpace ~
270 PIFS (partitioned IFS) je
271  prostor obrázku rozdělen na disjunktní části
272 \begin_inset Formula \[
273 \forall i\in J\quad R_{i}\subset I^{2},\qquad\bigcup_{i\in J}R_{i}=I^{2},\qquad\forall i,j\in J\quad i\neq j\rightarrow R_{i}\cap R_{j}=\emptyset\]
275 \end_inset
277 a operátory jsou tvaru 
278 \begin_inset Formula $F_{i}:\left(I^{2}\rightarrow I\right)\rightarrow\left(R_{i}\rightarrow I\right)$
279 \end_inset
282 \end_layout
284 \begin_layout Standard
285 PIFS, které zavedl Jacquin, dnes tvoří základ naprosté většiny technik pro
286  fraktální kompresi obrazu.
287  Pro zjednodušení se zde uvažují pouze afinní operátory, kde se navíc vzájemně
288  neovlivňuje transformace polohy s\InsetSpace ~
289 transformací barvy, formálně 
290 \begin_inset Formula \[
291 F_{i}g=h_{i},\qquad h_{i}:R_{i}\rightarrow I,\qquad h_{i}\left(\left[\begin{array}{c}
293 y\end{array}\right]\right)=\left(c_{i}\circ g\circ w_{i}\right)\left(\left[\begin{array}{c}
295 y\end{array}\right]\right)\]
297 \end_inset
300 \begin_inset Formula \[
301 \mbox{pro nějaká afinní zobrazení\quad}w_{i}:R_{i}\rightarrow I^{2}\mbox{\quad a\quad}c_{i}:I\rightarrow\mathbb{R}\]
303 \end_inset
305 Za 
306 \family roman
307 \series medium
308 \shape up
309 \size normal
310 \emph off
311 \bar no
312 \noun off
313 \color none
315 \begin_inset Formula $R_{i}$
316 \end_inset
318  se volí souvislé části obrazu, typicky čtverce o\InsetSpace ~
319 straně délky 
320 \begin_inset Formula $2^{k}$
321 \end_inset
323 , a\InsetSpace ~
324 nazývají se cílové bloky.
325  Díky spojitosti 
326 \begin_inset Formula $w_{i}$
327 \end_inset
329  jsou 
330 \begin_inset Formula $D_{i}=w_{i}\left(R_{i}\right)$
331 \end_inset
333  také souvislé části obrazu a nazývají se zdrojové bloky.
334 \begin_inset Foot
335 status collapsed
337 \begin_layout Standard
339 \family roman
340 \series medium
341 \shape up
342 \size normal
343 \emph off
344 \bar no
345 \noun off
346 \color none
347 značení pochází z\InsetSpace ~
348 anglických termínů 
349 \family default
350 \series default
351 \shape default
352 \size default
353 \emph on
354 \bar default
355 \noun default
356 \color inherit
357 domain block
358 \family roman
359 \series medium
360 \shape up
361 \size normal
362 \emph off
363 \bar no
364 \noun off
365 \color none
366  a 
367 \family default
368 \series default
369 \shape default
370 \size default
371 \emph on
372 \bar default
373 \noun default
374 \color inherit
375 range block
376 \end_layout
378 \end_inset
380  Transformace 
381 \begin_inset Formula $w_{i}$
382 \end_inset
384  určuje, která část obrazu bude zobrazena do cílového bloku a také jak bude
385  otočena a případně symetricky převrácena.
386  Za 
387 \begin_inset Formula $w_{i}$
388 \end_inset
390  se volí kontraktivní zobrazení, přestože to pro níže uvedené tvrzení o\InsetSpace ~
391 konvergen
392 ci není potřeba.
393 \end_layout
395 \begin_layout Subsubsection
396 Konvergence PIFS
397 \end_layout
399 \begin_layout Standard
400 Pro konvergenci a horní odhad chyby PIFS modelu lze zase použít kolážovou
401  větu.
402  Následující důkaz je modifikací důkazu uvedeného v\InsetSpace ~
404 \begin_inset LatexCommand cite
405 key "Fish95"
407 \end_inset
410  Zde se hodí metrika
411 \begin_inset Formula \[
412 d_{sup}\left(g_{1},g_{2}\right)=\sup_{\vec{z}\in I^{2}}\left\{ \left|g_{1}\left(\vec{z}\right)-g_{2}\left(\vec{z}\right)\right|\right\} \]
414 \end_inset
416 Postačí, aby 
417 \family roman
418 \series medium
419 \shape up
420 \size normal
421 \emph off
422 \bar no
423 \noun off
424 \color none
426 \begin_inset Formula $\exists s<1\;\forall i\in J\; c_{i}$
427 \end_inset
429  mělo lineární člen 
430 \begin_inset Formula $a_{i}:\;\left|a_{i}\right|\le s$
431 \end_inset
433 , pak pro obrázky 
434 \begin_inset Formula $g_{1},g_{2}:I^{2}\rightarrow I\quad$
435 \end_inset
438 \begin_inset Formula $\forall\vec{z}\in I^{2}\quad\exists!i\in J\quad\vec{z}\in R_{i}\quad$
439 \end_inset
441  a platí 
442 \begin_inset Formula \[
443 \left|\left(F_{i}g_{1}\right)\left(\vec{z}\right)-\left(F_{i}g_{2}\right)\left(\vec{z}\right)\right|\quad\le\quad s\left|\left(g_{1}\circ w_{i}\right)\left(\vec{z}\right)-\left(g_{2}\circ w_{i}\right)\left(\vec{z}\right)\right|\quad\leq\quad s\, d_{sup}\left(g_{1},g_{2}\right)\]
445 \end_inset
447 Z toho už plyne kontraktivita celého operátoru 
448 \begin_inset Formula $F:\; d_{sup}\left(Fg_{1},Fg_{2}\right)\;\le\; s\, d_{sup}\left(g_{1},g_{2}\right)$
449 \end_inset
451  a díky tomu lze použít kolážovou větu.
452 \end_layout
454 \begin_layout Standard
455 Ukazuje se ale, že pro použití v\InsetSpace ~
456 implementaci je tento odhad příliš volný,
457  stejně jako použitá metrika nedává dobré vizuální výsledky.
458 \end_layout
460 \begin_layout Subsubsection
461 Optimální zobrazení
462 \end_layout
464 \begin_layout Standard
465 Pro daný cílový blok 
466 \family roman
467 \series medium
468 \shape up
469 \size normal
470 \emph off
471 \bar no
472 \noun off
473 \color none
475 \begin_inset Formula $R_{i}$
476 \end_inset
478  se volí afinní zobrazení 
479 \begin_inset Formula $w_{i}$
480 \end_inset
482  tak, aby mapovalo blok na jeden ze souboru zdrojových bloků, který bývá
483  pevně daný kvůli zjednodušení ukládání a vyhledávání.
484  Tato volba je hlavním zdrojem výpočetní složitosti celé komprese a jejímu
485  urychlení byla věnována značná část výzkumu v oblasti.
486  Obecně je snaha zvolit takový zdrojový blok 
487 \begin_inset Formula $D_{i}$
488 \end_inset
490 , že spolu s\InsetSpace ~
491 optimálním barevným zobrazením 
492 \begin_inset Formula $c_{i}$
493 \end_inset
495  bude pro složený operátor 
496 \begin_inset Formula $F_{i}g=\left(c_{i}\circ g\circ w_{i}\right)$
497 \end_inset
499  vzdálenost 
500 \begin_inset Formula $d\left(\ c_{i}\circ g\circ w_{i},\ g\ \right)$
501 \end_inset
504 \family default
505 \series default
506 \shape default
507 \size default
508 \emph default
509 \bar default
510 \noun default
511 \color inherit
513 \family roman
514 \series medium
515 \shape up
516 \size normal
517 \emph off
518 \bar no
519 \noun off
520 \color none
521 měřená na 
522 \begin_inset Formula $R_{i}$
523 \end_inset
525  co nejmenší.
526 \end_layout
528 \begin_layout Standard
529 Volba optimálního zobrazení 
530 \begin_inset Formula $c_{i}$
531 \end_inset
533  a tedy i následně volba 
534 \begin_inset Formula $w_{i}$
535 \end_inset
537  je silně závislá na použité metrice.
538  Ve fraktální kompresi se téměř výhradně používá RMSE metrika (zde uvedena
539  v\InsetSpace ~
540 nebvyklé spojité podobě):
541 \begin_inset Formula \[
542 d_{RMSE}\left(g_{1},g_{2}\right)=\sqrt{\frac{\iintop_{R_{i}}\left[g_{1}\left(x,y\right)-g_{2}\left(x,y\right)\right]^{2}\,\mathrm{d}x\mathrm{\, d}y}{\iintop_{R_{i}}\,\mathrm{d}x\mathrm{\, d}y}}\]
544 \end_inset
546 Její hlavní výhody i nevýhody jsou dány tím, že se vždy berou v\InsetSpace ~
547 úvahu pouze
548  sobě odpovídající body 
549 \begin_inset Formula $g_{1}\left(x,y\right)$
550 \end_inset
552  a 
553 \begin_inset Formula $g_{2}\left(x,y\right)$
554 \end_inset
557  To umožnuje velmi jednoduchou a rychlou práci s\InsetSpace ~
558 metrikou a také optimalizaci
559  v\InsetSpace ~
560 ní, na druhou stranu díky tomu pro větší bloky nedává metrika výsledky
561  odpovídající vizuálnímu rozdílu.
562 \end_layout
564 \begin_layout Standard
565 Při použití RMSE existuje právě jedno
566 \begin_inset Foot
567 status collapsed
569 \begin_layout Standard
570 platí za předpokladu, že 
571 \begin_inset Formula $g\circ w_{i}$
572 \end_inset
574  není konstantní na 
575 \begin_inset Formula $R_{i}$
576 \end_inset
578  (tj.\InsetSpace ~
580 \begin_inset Formula $g$
581 \end_inset
583  není konstantní na 
584 \begin_inset Formula $D_{i}$
585 \end_inset
587 )\InsetSpace ~
588 -- jinak by se jednalo o\InsetSpace ~
589 aproximaci konstantním blokem, volba lineárního
590  koeficientu by byla libovolná a výsledek vždy horší, než při výběru jakéhokoliv
591  nekonstantního zdrojového bloku
592 \end_layout
594 \end_inset
596  optimální 
597 \begin_inset Formula $c_{i}$
598 \end_inset
600  a lze ho (pro dané 
601 \begin_inset Formula $g$
602 \end_inset
604  a 
605 \begin_inset Formula $w_{i}$
606 \end_inset
608 ) snadno spočítat analyticky.
609  Podrobnosti jsou pro diskrétní případ rozebrány v\InsetSpace ~
610 části <odkaz na kapitolu
611  o\InsetSpace ~
612 encoderu>.
613 \end_layout
615 \begin_layout Subsubsection
616 Rychlá konvergence
617 \end_layout
619 \begin_layout Standard
620 Fraktálová komprese v\InsetSpace ~
621 této podobě stále trpěla jedním skrytým problémem.
622  Při dodržení kontraktivity všech zobrazení 
623 \begin_inset Formula $c_{i}$
624 \end_inset
626  kolážová věta sice zaručovala, že obrázek zkonverguje a nebude se příliš
627  lišit, ale nijak neomezovala počet nutných iteračních kroků.
628  Ukázalo se, že tento problém není jen teoretický\InsetSpace ~
629 -- i\InsetSpace ~
630 při přísnějších omezeních
631  na kontraktivitu bylo pro některé obrázky nutné provádět mnoho desítek
632  iterací než změny přestaly být okem viditelné.
633 \end_layout
635 \begin_layout Standard
636 Řešení tohoto problému bylo publikováno v\InsetSpace ~
638 \begin_inset LatexCommand cite
639 key "Oien94"
641 \end_inset
643  a podrobněji rozebráno v\InsetSpace ~
645 \begin_inset LatexCommand cite
646 key "Fish95"
648 \end_inset
651  Jedná se jen o\InsetSpace ~
652 drobnou modifikaci barevného zobrazení.
653  Pokud bylo původní optimální barevné zobrazení ve tvaru 
654 \begin_inset Formula $c_{i}\left(z\right)=p_{i}\, z+q_{i}$
655 \end_inset
657 , pak místo ukládání 
658 \begin_inset Formula $p_{i}$
659 \end_inset
661  i 
662 \begin_inset Formula $q_{i}$
663 \end_inset
665  je uloženo 
666 \begin_inset Formula $p_{i}$
667 \end_inset
669  a průměrná barva bloku 
670 \begin_inset Formula $R_{i}$
671 \end_inset
674  Nové zobrazení pak znormalizuje barvu zdrojového bloku 
675 \begin_inset Formula $D_{i}$
676 \end_inset
678  odečtením jeho aktuálního průměru, výsledek vynásobí lineárním koeficienem
680 \begin_inset Formula $p_{i}$
681 \end_inset
683  a přičte předpočítanou průměrnou barvu bloku 
684 \begin_inset Formula $R_{i}$
685 \end_inset
687  ve vstupním obrázku.
688 \end_layout
690 \begin_layout Standard
691 Formálně bude zobrazení vypadat 
692 \begin_inset Formula \[
693 \bar{c_{i}}\left(z\right)=p_{i}\left(z-\frac{\iintop_{D_{i}}\bar{g}\left(x,y\right)\,\mathrm{d}x\mathrm{\, d}y}{\iintop_{D_{i}}\,\mathrm{d}x\mathrm{\, d}y}\right)+\frac{\iintop_{R_{i}}g\left(x,y\right)\,\mathrm{d}x\mathrm{\, d}y}{\iintop_{R_{i}}\,\mathrm{d}x\mathrm{\, d}y}\mbox{,}\]
695 \end_inset
697 kde 
698 \begin_inset Formula $g$
699 \end_inset
701  značí vstupní obrázek a 
702 \begin_inset Formula $\bar{g}$
703 \end_inset
705  právě dekódovaný obrázek z\InsetSpace ~
706 předchozí iterace.
707  Je důležité, že zatímco druhý zlomek je uložený v\InsetSpace ~
708 charakteristice zobrazení
709  a je stále stejný, první zlomek se může měnit s\InsetSpace ~
710 každou iterací, takže z\InsetSpace ~
711 matematic
712 kého hlediska se 
713 \begin_inset Formula $\bar{c_{i}}$
714 \end_inset
716  chová pokaždé jako jiné zobrazení.
717 \end_layout
719 \begin_layout Standard
720 V\InsetSpace ~
721 rámci jedné iterace je ale 
722 \begin_inset Formula $\bar{c_{i}}$
723 \end_inset
725  stále afinní zobrazení.
726  Navíc lze snadno ukázat, že při použití RMSE metriky optimální afinní zobrazení
728 \begin_inset Formula $c_{i}$
729 \end_inset
731  vždy zobrazuje průměnou barvu 
732 \begin_inset Formula $D_{i}$
733 \end_inset
735  na průměrnou barvu 
736 \begin_inset Formula $R_{i}$
737 \end_inset
739 , takže když 
740 \begin_inset Formula $\bar{g}\rightarrow g$
741 \end_inset
743 , pak 
744 \begin_inset Formula $\bar{c_{i}}\rightarrow c_{i}$
745 \end_inset
749 \end_layout
751 \begin_layout Standard
752 V tomto přístupu je tedy iterační operátor složitější na vyhodnocení, ale
753  má lepší vlastnosti, například efektivnější ukládání koeficientů zobrazení
754  díky jejich menší korelaci.
755  Koeficienty 
756 \begin_inset Formula $q_{i}$
757 \end_inset
759  zobrazení 
760 \begin_inset Formula $c_{i}$
761 \end_inset
763  byla většinou v\InsetSpace ~
764 absolutní hodnotě malá čísla, ale mohla se pohybovat ve
765  velkém rozsahu.
766  Průměrná barva bloku se může pohybovat jen v\InsetSpace ~
767 rozmezí 
768 \begin_inset Formula $\left[0,1\right]$
769 \end_inset
771  a má jasnější význam\InsetSpace ~
772 -- to pomáhá při volbě způsobu kvantizace při uložení
773  do souboru a umožnuje například využít toho, že sousední bloky budou mít
774  pravděpodobně blízkou barvu.
775 \end_layout
777 \begin_layout Standard
778 Další výhodou je mnohem rychlejší a jistější konvergence.
779  Je vidět, že po každé iteraci mají všechny bloky 
780 \begin_inset Formula $R_{i}$
781 \end_inset
783  správnou průměrnou barvu.
784  Tím se vzhled zdrojových bloků 
785 \begin_inset Formula $D_{i}$
786 \end_inset
788  hned po první iteraci dostane blízko vzorovému obrázku, což se při další
789  iteraci promítne do cílových bloků 
790 \begin_inset Formula $R_{i}$
791 \end_inset
794 \end_layout
796 \begin_layout Standard
797 Ve\InsetSpace ~
798 výše odkazovaných publikacích je ukázáno, že po takovéto úpravě barevných
799  zobrazení iterování konverguje ke stejnému výsledku a také, že za trochu
800  silnějších předpokladů než zde uvedené bude potřebný počet iterací malý
801  a bude záviset pouze na velikostech zdrojových a cílových bloků.
802  Používá se zde diskrétní model obrázku\InsetSpace ~
803 -- posloupnost reálných čísel, kde
804  cílové bloky jsou tvořeny 
805 \begin_inset Formula $2^{b_{i}}$
806 \end_inset
808  po sobě jdoucími hodnotami a zdrojové bloky o velikosti 
809 \begin_inset Formula $2^{d_{i}}$
810 \end_inset
812  jsou tvořeny několika po sobě jdoucími cílovými bloky.
813  Zmenšování bloků vždy probíhá zprůměrováním 
814 \begin_inset Formula $2^{d_{i}-b_{i}}$
815 \end_inset
817  po sobě jdoucích hodnot.
818 \end_layout
820 \begin_layout Standard
821 Na rozdíl od konvergence založené na kolážové větě je důkaz proveden bez
822  jakéhokoliv omezení na kontraktivitu barevných zobrazení 
823 \begin_inset Formula $\bar{c_{i}}$
824 \end_inset
826 , což umožnuje mnohem přesnější aproximaci bloků s ostrými přechody bez
827  ztráty jistoty konvergence.
828  Zde se naopak využívá kontraktivity transformací 
829 \begin_inset Formula $w_{i}$
830 \end_inset
833 \end_layout
835 \begin_layout Standard
837 \newpage
839 \begin_inset LatexCommand bibtex
840 options "bibtotoc,plain"
841 bibfiles "fractals"
843 \end_inset
846 \end_layout
848 \end_body
849 \end_document